Torrfoder

Standard

Jag hade väldigt gärna velat mata min hund med sån där riktig kvalitetsmat som man bara kan köpa hos veterinären här i princip. Sådant där trevligt som Royal Canine eller Eukanuba, eller något annat liknande och lyxigt. Visst skulle jag kunna ta en taxi till veterinären varje gång det är dags att köpa mat, men det känns lite för krångligt och dyrt just nu då en tur och retur till veterinären antagligen skulle kosta lika mycket som själva påsen med torrfoder. När vi fick hem Bailey så hade jag först tänkt göra den uppoffringen dock, för jag var inte på att använda någon av de billiga lågkvalitésmärkena som finns på snabbköpet här. Snabbköpet (som är ett Walmart) ligger omkring en 7 minuters promenad ifrån mig dock, så det hade ju varit smidigt. Av den anledningen så började jag att Googla runt och läsa på om olika sorters torrfoder för att försöka lista ut hur man kunde avgöra vilka som var bra och inte.

Hittade av en slump ett märke som heter GRAND PET Carne Fresca när jag letade runt där i hyllorna. Hade i princip Googlat alla andra märken som jag hittat och jämfört ingredienser, och inget av dem verkade bra. Skrev ner namnet på det torrfoder jag just hade hittat och gick hem för att läsa på, och till min förvåning så hittade jag ingenting negativt! Det visade sig vara ett relativt nytt Mexikanskt märke, där de påstår att det ska vara gjort på färskt kött och ha just det köttet som första och största ingrediens. Det sägs att köttet använt i maten inte har legat kylt längre än 24 timmar, det är färskt när torrfodret görs och så vidare. Sägs det. Det lät bra tyckte jag då när jag hittade det. Allt med det märket lät bra, och när jag försökte jämföra lite mer så tycktes den innehålla ungefär samma saker som de lite dyrare veterinärmärkena.

Det är den maten som Bailey har ätit nu i de 7 månader som hon har bott hos oss. Vi började med valpfodret av samma märke, och gick sedan (och relativt tidigt) över till vuxenfoder. Jag tycker att det har fungerat jättebra. Hon har växt i ett stadigt tempo, pälsen är fin, mjuk och glansig, hon har mycket energi och tänderna ser bra ut. Vet inte riktigt vad mer jag bör bedömma efter… men för oss så har det fungerat väldigt bra. Vad äter era hundar?

Om croquetas411

Jag heter då alltså Jannike och jag är 23 år. För tillfället så bor jag i Mexico där jag pluggar på distans och lever livet tillsammans med mina vänner och min hund. Detta kommer att vara en plats där jag berättar om mitt liv här, men också om den Animal Rescue-gruppen som jag är voluntär för. Det är en organisation här i min stad som hjälper hemlösa katter och hundar (så kallade "street dogs" och "stray cats"). Den är helt voluntär-baserad och igen som hjälper till får någon form av betalning. De hankar sig fram på extremt små medel, ingen hjälp ifrån regeringen eller annat, och allt är baserat på voluntärerna själva och på donationer ifrån mestadels privatpersoner. Jag har nu bestämt mig för att bli mer aktiv i detta än vad jag varit tidigare, så jag hoppas att ni följer med. Här är mottot "No compras una de rasa, adopta una sin casa" vilket i princip betyder att hellre än att köpa en rasren hund eller katt så ska man adoptera en som inte har något hem. Jag håller med. Mexico är tyvärr smockfullt av hemlösa blandrashundar (och även renrasiga) samt katter, och det är en hemsk syn. De som jobbar här med detta vinner ingenting alls på det, det tjänas inga pengar på djuradoptioner eller liknande då det mesta en adoptant kan få slänga ut är ca 70 svenska kronor för ett djur som då är vaccinerat, avmaskat och kastrerat. Följ med i kampen om djurens rätt i det Mexikanska samhället, och i min vardag tillsammans med mina vänner och med min hund Bailey.

Ett svar »

  1. sv: Ja, den är otroligt hemsk. Om du inte klarar av att kolla på när de tar bort hundarna i början, kan du spola filmen till 1:38, då blir man lite gladare igen :3 att det faktiskt finns folk som hjälper till och försöker stoppa det.
    Fler volontärer som du behövs i världen! 🙂 När jag är vuxen så vill jag också åka utomlands och hjälpa till på någon adoptionsorganisation eller en som WSPA.

    • Sådana saker gör mig bara så GLAD att jag är född i Sverige och med andra värderingar. På många andra ställen så har de fortfarande en sån otroligt lång väg att gå.

  2. usch det där med foder är jättejobbigt, har suttit och letat tills ögonen blivit fyrkantiga efter det perfekta fodret men det är svårt när det finns så lite info om vad hunden egentligen ska ha i sig och hur mycket! felice har ätit Hills och Royal Canin, valpfodret var jag nöjd med men nu känner jag att kvaliten är sämre och ska byta till Eukanuba Activa Dogs (eller vad det nu hette…) så hon får i sig lite mer protein och fett.

    kan tänka mkig att det blir så annorlunda att ha hund i Maxico, båda med ”småsaker” som foder men också med skog. Tänker jag fel när jag antar att djurhållningen och förhållandet till djur inte är på samma nivå som i Sverige?

    • Nej du tänker HELT rätt angående djurhållning och förhållande till djur här. Det är det jag har kämpat mest med att försöka ”acceptera”, för det gör mig verkligen ledsen hur det är här. Folk har i princip alltid sina hundar utomhus (om det nu inte är en chihuahua eller liten pudel i princip), och de tillåts inte att vara inomhus då det ”äcklar” många människor. Enligt det. Tanken på att ha en hund som får vara i soffan eller på sängen är i princip tabu och folk flippar ur och anser det extremt ohygieniskt. Här räknas det som helt okej att endast ha en hund utomhus så länge man matar den och ger den vatten, och tar den på en promenad runt kvarteret en gång om dagen. Det är hemskt. Jag saknar av den anledningen att ha någon som verkligen UPPSKATTAR att leva tillsammans med en hund. Någon som utan tvekan skulle sätta sig ner i soffan bredvid min hund eller bjuda in oss till deras hus. Det känns jättefel då jag i Sverige var van vid att alla jag kände tyckte om hundar och det var en självklarhet att kunna ta med hunden om man åkte bort. Här känner jag snarare att folk rynkar på näsan och det har hänt flera gånger att folk har frågat mig om jag har tvättat händerna efter att jag har hållit på med hunden. Det är små saker, men det är ändå tråkigt.

Lätta Hjärtat Här